UNIT 4: GLOBAL WARMING
I. VOCABULARY
|
STT |
Word |
Type |
Meaning |
|
1 |
Globe |
noun |
quả địa cầu |
|
2 |
Global |
adj |
thuộc về toàn cầu |
|
3 |
Globalize |
verb |
toàn cầu hóa |
|
4 |
Globalization |
noun |
sự toàn cầu hóa |
|
5 |
Global warming |
noun |
sự nóng lên toàn cầu |
|
6 |
Cause |
noun |
nguyên nhân |
|
7 |
Consequence |
noun |
hậu quả |
|
8 |
Temperature |
noun |
nhiệt độ |
|
9 |
Atmosphere |
noun |
bầu không khí |
|
10 |
Increase |
verb |
tăng lên |
|
11 |
Rise |
verb |
tăng lên |
|
12 |
Go up |
verb |
tăng lên |
|
13 |
Let |
verb |
cho phép |
|
14 |
Remind |
verb |
nhắc nhở |
|
15 |
Refer |
verb |
đề cập đến |
|
16 |
Exactly |
adv |
chính xác |
|
17 |
Produce |
verb |
sản xuất, tạo ra |
|
18 |
Release |
verb |
thải ra, giải phóng |
|
19 |
Emit |
verb |
phát ra |
|
20 |
Fossil fuel |
noun |
nhiên liệu hóa thạch |
|
21 |
Coal |
noun |
than đá |
|
22 |
Oil |
noun |
dầu mỏ |
|
23 |
Natural gas |
noun |
khí đốt |
|
24 |
Heat-trapping |
adj |
giữ nhiệt |
|
25 |
Carbon dioxide |
noun |
khí CO₂ |
|
26 |
Methane |
noun |
khí mê-tan |
|
27 |
Greenhouse gas(es) |
noun |
khí nhà kính |
|
28 |
Greenhouse effect |
noun |
hiệu ứng nhà kính |
|
29 |
Emission(s) |
noun |
khí thải |
|
30 |
Waste |
noun |
chất thải |
|
31 |
Fuel(s) |
noun |
nhiên liệu |
|
32 |
Deforestation |
noun |
sự phá rừng |
|
33 |
Pollution |
noun |
sự ô nhiễm |
|
34 |
Pollutant |
noun |
chất gây ô nhiễm |
|
35 |
Impact |
noun |
tác động |
|
36 |
Sea level |
noun |
mực nước biển |
|
37 |
Melt |
verb |
tan chảy |
|
38 |
Drought |
noun |
hạn hán |
|
39 |
Campaign |
noun |
chiến dịch |
|
40 |
Biodiversity |
noun |
đa dạng sinh học |
|
41 |
Vulnerable |
adj |
dễ bị tổn thương |
|
42 |
Habitat |
noun |
môi trường sống |
|
43 |
Extinct |
adj |
tuyệt chủng |
|
44 |
Conservation |
noun |
bảo tồn |
|
45 |
Survive |
verb |
sống sót |
|
46 |
Absorb |
verb |
hấp thụ |
|
47 |
Awareness |
noun |
sự nhận thức |
|
48 |
Ban |
verb |
cấm |
|
49 |
Capture |
verb |
giữ, bắt, thu giữ |
|
50 |
Carbon footprint |
noun |
lượng khí CO₂ thải ra (dấu chân carbon) |
|
51 |
Catastrophic |
adj |
thảm họa |
|
52 |
Clean-up |
noun |
dọn sạch |
|
53 |
Climate change |
noun |
biến đổi khí hậu |
|
54 |
Diversity |
noun |
sự đa dạng |
|
55 |
Ecological |
adj |
thuộc về sinh thái |
|
56 |
Soil |
noun |
đất trồng |
|
57 |
Soot |
noun |
bồ hóng |
II: COLLOCATIONS/ PHRASES
|
STT |
Collocation / Phrase |
Type |
Meaning |
|
1 |
greenhouse effect |
noun phrase |
hiệu ứng nhà kính |
|
2 |
fossil fuels |
noun phrase |
nhiên liệu hóa thạch |
|
3 |
sea level rise |
noun phrase |
sự dâng mực nước biển |
|
4 |
climate change |
noun phrase |
biến đổi khí hậu |
|
5 |
human activity |
noun phrase |
hoạt động của con người |
|
6 |
natural disaster |
noun phrase |
thảm họa thiên nhiên |
|
7 |
deforestation rate |
noun phrase |
tốc độ phá rừng |
|
8 |
environmental impact |
noun phrase |
tác động môi trường |
|
9 |
carbon footprint |
noun phrase |
lượng khí CO₂ thải ra |
|
10 |
renewable energy |
noun phrase |
năng lượng tái tạo |
|
11 |
take action |
verb phrase |
hành động |
|
12 |
raise awareness (of/about) |
verb phrase |
nâng cao nhận thức (về) |
|
13 |
release emissions |
verb phrase |
thải khí |
|
14 |
contribute to |
verb phrase |
góp phần vào |
|
15 |
be responsible for |
verb phrase |
chịu trách nhiệm cho |
|
16 |
lead to |
verb phrase |
dẫn đến |
|
17 |
be under threat |
verb phrase |
đang bị đe dọa |
|
18 |
protect the environment |
verb phrase |
bảo vệ môi trường |
|
19 |
reduce carbon emissions |
verb phrase |
giảm lượng khí CO₂ |
|
20 |
become extinct |
verb phrase |
trở nên tuyệt chủng |
|
21 |
suffer from (drought/flooding) |
verb phrase |
chịu đựng (hạn hán/ngập lụt) |
|
22 |
rising global temperatures |
noun phrase |
nhiệt độ toàn cầu tăng |
|
23 |
melting polar ice |
noun phrase |
băng ở hai cực tan chảy |
|
24 |
irreversible damage |
noun phrase |
thiệt hại không thể đảo ngược |
|
25 |
implement environmental policies |
verb phrase |
thực thi chính sách môi trường |
|
26 |
switch to renewable sources |
verb phrase |
chuyển sang nguồn tái tạo |
|
27 |
energy-efficient appliances |
noun phrase |
thiết bị tiết kiệm năng lượng |
III: GRAMMAR
- Giới từ chỉ thời gian/thời lượng: from... to...
- Cấu trúc: from + thời điểm/bắt đầu ... to + thời điểm/kết thúc
- Ý nghĩa: Diễn tả khoảng thời gian bắt đầu và kết thúc của một sự việc, hoạt động hoặc tình trạng.
- Ví dụ:The meeting is scheduled from 9 a.m. to 11 a.m. (Cuộc họp diễn ra từ 9 giờ sáng đến 11 giờ sáng.)
She worked at that company from 2015 to 2019. (Cô ấy làm việc ở công ty đó từ năm 2015 đến năm 2019.)
- Lưu ý: Có thể dùng với ngày, giờ, tháng, năm, khoảng thời gian...
- Khi nói về thời gian, “from” chỉ điểm bắt đầu, “to” chỉ điểm kết thúc.
- Trong một số trường hợp, “from... until/till...” cũng dùng thay cho “from... to...”
- Giới từ chỉ thời gian/thời lượng: by
- Cách dùng chính: Diễn tả một mốc thời gian trước hoặc vào đúng lúc đó, dùng để nói về thời hạn (deadline), tức là việc gì đó phải hoàn thành trước hoặc đúng thời điểm “by” chỉ ra.
- Ví dụ: Please submit your report by Friday. (Vui lòng nộp báo cáo trước hoặc đúng thứ Sáu.)
- He promised to finish the project by the end of this month. (Anh ấy hứa hoàn thành dự án trước hoặc vào cuối tháng này.)
- Lưu ý: “By” thường đi với thời điểm cụ thể (by Monday, by 5 p.m., by 2023...).
- Không dùng “by” để diễn tả khoảng thời gian kéo dài, mà để nhấn mạnh hạn cuối.
- Giới từ chỉ số lượng: from... to... và by
- From... to… : Diễn tả khoảng giá trị, số lượng, phạm vi:
- The price ranges from $$10 to $$50.
- Attendance increased from 100 to 500 people.
- By : Diễn tả mức độ tăng hoặc giảm theo số lượng:
- The population increased by 10%. (Dân số tăng thêm 10%)
- Sales dropped by 5 units last month. (Doanh số giảm 5 đơn vị trong tháng trước.)
B: Gerunds (Danh động từ)
Dạng thức: V + -ing (Chức năng như 1 Noun)
|
Gerund dùng để |
+ Làm chủ ngữ trong câu E.g: Doing exercise regularly is very good for our health. |
|
|
+ Làm tân ngữ đứng sau một số cụm từ: it's (not) worth, it's (no) use/ good, in addition to, can't help, can't bear, can't stand ... E.g: It's worth buying an expensive ticket to this concert. |
||
|
+ Đứng sau các cụm động từ (phrasal verbs): give up, put off, keep on, be opposed to, face up, to be against, look forward to, be interested in, be/get used to, see about, care for... E.g: I get used to getting up early. |
||
|
+ Là 1 tân ngữ sau các (V) sau E.g: My mother suggests visiting Can Gio.
|
- Lưu ý: Một số động từ đi với 2 trường hợp
|
stop + V-ing |
Dừng làm gì (dừng hẳn) E.g: He stopped smoking three years ago. |
||||
|
stop + to-V |
Dừng lại để làm việc gì E.g: He stopped to smoke a cigarette. |
||||
|
Quên/ nhớ/ hối tiếc đã làm gì (ở quá khứ) - đã xảy ra rồi E.g: She remembers seeing him. |
||||
|
Quên/ nhớ/ tiếc sẽ phải làm gì (ở hiện tại - tương lai) E.g: I regret to inform you that the train was cancelled. |
||||
|
try + V-ing |
Thử làm gì E.g: You should try wearing this hat. |
||||
|
try + to-V |
Cố gắng làm gì E.g: I try to pass the exam. |
||||
|
prefer + to V + rather than (V) |
E.g: I prefer staying at home to going out. I prefer to stay at home rather than go out. |
||||
|
mean + V-ing |
Có nghĩa là gì. E.g: This sign means not going into. |
||||
|
mean + to-V |
Có ý định làm gì. E.g: He doesn't mean to prevent you from doing that. |
||||
|
need + V-ing |
Cần được làm gì (= need to be done) Your hair needs cutting. (= Your hair needs to be cut.) |
||||
|
need + to-V |
Cần làm gì E.g: I need to clean the house. |
||||
|
used + to-V |
Đã từng/ thường làm gì trong quá khứ (bây giờ không làm nữa) E.g: I used to get up early when I was young. |
||||
|
be/ get used to + V-ing |
Quen với việc gì (ở hiện tại) E.g: I'm used to getting up early. |
IV. PRACTICE EXERCISES
Mark the letter A, B, C, or D to indicate the word or phrase that best fits the blank in each sentence.
- Scientists around the world are increasingly worried about _________ affecting our planet and future generations.
- water pollution B. global warming C. acid rain D. noise pollution
- _________ causes many serious problems for farmers every year in developing countries.
- Temperature measurement B. Weather forecasting
C. Season rotation D. Climate change
- Cars and trucks release harmful _________ into our atmosphere daily when people drive to work.
- sound waves B. greenhouse gases C. toxic metals D. dirty particles
- Tall trees need _________ to grow and produce oxygen for all living creatures.
- mineral water B. hydrogen peroxide C. soil nutrients D. carbon dioxide
- Cows on large farms produce a lot of _________ when they eat grass and other plants.
- methane B. oxygen C. nitrogen D. protein
- We must urgently reduce _________ from factories to protect nature and public health.
- materials B. products C. emissions D. profits
- Burning _________ creates dangerous pollution in the air around us and our children.
- fossil fuel B. organic matter C. natural fiber D. mineral water
- Many developing countries still use _________ to produce electricity despite environmental concerns.
- clay B. sand C. coal D. salt
- The massive _________ spill killed thousands of fish last month near the beautiful coast.
- paint B. oil C. water D. milk
- My family always cooks with _________ in our kitchen because it's convenient.
- electric current B. solar power C. wood fire D. natural gas
- The average global _________ has been steadily rising for many years now according to scientists.
- humidity B. temperature C. population D. rainfall
- There is a significant _________ in extreme weather events recently across many continents.
- fluctuation B. reduction C. increase D. variation
- Experts predict a substantial _________ in food prices next year due to climate issues.
- rise B. adjustment C. decline D. shift
- The Earth's _________ protects all living things from dangerous space radiation and ultraviolet light.
- biosphere B. hydrosphere C. lithosphere D. atmosphere
- What is the main _________ of pollution here in our local community?
- factor B. cause C. source D. origin
- One serious _________ of pollution is poor air quality in large crowded cities.
- outcome B. consequence C. result D. effect
- Plastic waste has a very negative _________ on ocean animals and marine ecosystems.
- consequence B. influence C. effect D. impact
- The sea level _________ gradually as ice melts in Antarctica and other polar regions.
- ascends B. increases C. rises D. climbs
- Mountain glaciers _________ faster each year due to warming temperatures and changing climate.
- thaw B. liquefy C. dissolve D. melt
- The _________ drought lasted three months and damaged many farms throughout the region.
- severe B. extreme C. harsh D. intense
- Deforestation _________ too quickly in the Amazon rainforest despite international protests.
- proceeds B. happens C. occurs D. continues
- Air pollution makes it _________ difficult to breathe sometimes in major cities.
- steadily B. gradually C. progressively D. increasingly
- A harmful _________ is anything that makes our environment dirty and unhealthy.
- pollutant B. contaminant C. substance D. toxin
- We must actively protect _________ in our forests and oceans before it's too late.
- wildlife B. biodiversity C. ecosystem D. species
- Wild animals are rapidly losing their natural _________ because of human activities and development.
- home B. habitat C. environment D. territory
- Dodos became tragically _________ because people hunted them too much without thinking ahead.
- extinct B. vanished C. eliminated D. nonexistent
- Wildlife _________ helps protect endangered animals from disappearing forever from Earth.
- protection B. conservation C. preservation D. safeguarding
- Large trees _________ carbon dioxide and naturally clean our air throughout the year.
- capture B. consume C. absorb D. take in
- Environmental _________ is extremely important for all school children and young adults.
- awareness B. consciousness C. knowledge D. understanding
- You can easily _________ your personal carbon footprint by walking more instead of driving.
- lower B. decrease C. reduce D. minimize
- The powerful storm caused truly _________ damage to coastal towns and fishing villages.
- devastating B. catastrophic C. ruinous D. disastrous
- We desperately need _________ ecological solutions to our growing environmental problems.
- innovative B. groundbreaking C. novel D. creative
- The natural _________ effect keeps our planet warm enough for life to exist.
- atmospheric B. insulation C. warming D. greenhouse
- Dangerous heat-trapping gases are causing global _________ to rise at alarming rates.
- conditions B. temperatures C. climates D. readings
- Small island nations are especially _________ to rising sea levels and extreme weather.
- susceptible B. exposed C. defenseless D. vulnerable
- Some sensitive animal species cannot _________ in rapidly changing climate conditions anymore.
- survive B. exist C. persist D. endure
- Many progressive countries want to permanently _________ single-use plastic bags in all stores.
- prohibit B. ban C. forbid D. outlaw
- We urgently need cleaner _________ fuels for our cars and trucks to reduce pollution.
- rudimentary B. alternative C. peripheral D. reciprocal
- Factories sometimes illegally _________ chemicals into nearby rivers and lakes at night.
- release B. cultivate C. synthesize D. designate
- Coal power plants continuously _________ carbon dioxide when burning fossil fuels every day.
- allocate B. orchestrate C. calibrate D. emit
- Local farmers _________ produce food for everyone in their country and beyond.
- momentarily B. arbitrarily C. reluctantly D. sustainably
- We should always recycle our _________ instead of throwing it carelessly away.
- household waste B. municipal protocol
C. residential decree D. domestic venture
- The educational _________ taught us effectively how to save water daily in our homes.
- symposium B. campaign C. manifesto D. tribunal
- Biological diversity in nature helps keep ecosystems healthy and _________ throughout seasons.
- temporary B. digital C. artificial D. balanced
- Healthy _________ soil is incredibly important for growing good nutritious food for everyone.
- fertile B. technical C. distant D. metallic